Tillbaka

Vanliga frågor

Hur vet jag att registrering av mitt kit lyckats?

När du fullföljt registreringen står det “Tack för din registrering”.

Hur får jag mitt provsvar?

Det är olika för olika vårdgivare / forskningsstudier. Om vi hanterar provsvaren behöver du logga in med BankID i mobil eller dator för att se ditt resultat. Har du registrerat dig med personlig kod som legitimeringsmetod – vilket erbjuds i vissa sammanhang – loggar du in med din 9-siffriga kod. Du kan kontrollera ditt provsvar genom att logga in under provsvar.

Hur lång tid tar det att få mitt provsvar?

Direkttest är en teknisk plattform som inte är involverade i analysen av proverna, därför kan vi inte inte ge några garantier för när du får ditt provsvar. Väntetiden skiljer sig mellan regioner, provtagningsflöden och laboratorium.

Vad är ”Personlig kod”?

Om du inte har möjlighet att använda BankID, eller om provtagaren är ett barn, är det i vissa sammanhang möjligt att välja ”Personlig kod” som identifieringsmetod. Du får då en 9-siffrig kod i slutet av registreringen som du behöver spara via skärmdump eller som pdf. Observera dock att du inte får någon personlig kod om du registrerat dig med BankID.

Jag glömde spara min personliga kod. Vad gör jag?

Om du missade att spara den 9-siffriga personliga koden som visades på skärmen i sista steget av registreringen, kan du kontakta support@direkttest.se. Bifoga ditt referensnummer (ej personnummer), som står i bekräftelsemailet.

Vad innebär det att provet sparas i biobank?

När du lämnar ett prov kan du ibland välja om du vill att det ska kunna sparas i en så kallad biobank. Biobanker används för att göra vården så säker som möjligt, och även i forskning. Forskningsstudier kan göra det möjligt att utveckla nya metoder för att till exempel upptäcka sjukdomar eller bättre förstå smittspridning.

Om du samtyckt till att provet får sparas i en biobank har du alltid rätt att ångra dig och när som helst ta tillbaka ditt medgivande. Läs mer om biobankning, biobankslagen, och hur du går tillväga för att återta ditt medgivande på 1177.

Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss på support@direkttest.se. Inkludera gärna ditt referensnummer så kan vi snabbare hjälpa dig.